Gå till innehåll

Utmattning - hur vi kan ta oss ut och undvika att hamna där igen. Vad ger mig energi och vad tömmer mig på energi? merstruktur.seDet finns en mycket klok pastor i USA som heter Bill Hybels. Varje gång jag lyssnar på något föredrag eller någon predikan han har hållit eller läser något han har skrivit får jag en tankeställare. I dag ska jag berätta om en av hans återkommande (och enkla) illustrationer av utmattning som också visar hur vi kan arbeta för att ta oss upp från utmattning och hur vi kan se till att inte hamna där igen.

OBS! Varken mitt eller Hybels fokus ligger på utmattningsdepression eller utbrändhet så om du är i det läget, har varit eller tror att du är där vill jag först och främst rekommendera att du söker professionell läkarhjälp. Råden jag kommer att ta upp kan också vara till hjälp men jag är ingen läkare och har ingen utbildning på utmattningsdepression.

Utmattning - hur vi kan ta oss ut och undvika att hamna där igen. Vad ger mig energi och vad tömmer mig på energi? merstruktur.seDen enkla bilden är av en hink. När hinken är full är vi på topp. Vi är på bra humör, trivs med livet, har gott om energi och bidrar med det bästa vi har i allt vi gör. Det är där vi vill vara. För att fortsätta vara där på topp måste vi fylla på med sådant som ger oss energi och gör oss glada för det finns nämligen hål i hinken så att det alltid rinner ut lite (eller mycket).

Hålen i hinken representerar det som tömmer oss på energi, dränerar oss, gör oss utmattade och frustrerade. Det kan handla om sysslor som vi gör som tar all ork, personer som vi träffar som är påfrestande eller uppgifter som vi inte ser något syfte med.

När vi är i botten på hinken, helt slutkörda, utmattade, nedstämda och frustrerade är vi helt enkelt inte våra bästa jag. Det är då sårande kommentarer tenderar att slinka ut, det är då vi bara klagar när vi samtalar med andra och det är då andra flyr från att vara i vår närhet.

Till och med hunden vet att jag är farlig!

Bill Hybels berättar i den här videon om en gång när han var i botten och hans familj aktade sig när han kom och undvek att säga något som kunde göra honom (mer) irriterad. Det mest talande var dock när hunden, som brukade tycka om att hälsa på honom innan han skulle gå till jobbet, genast flydde in i tvättstugan så fort den fick syn på honom.

Vad kan vi då göra?

För att se till att vi inte hamnar på botten av hinken igen och så att vi tar oss upp ifall vi har hamnat där måste vi fylla på med kraft, energi och glädje. Det är helt individuellt vad som fyller dig och vad som dränerar dig. Många tycker att det är supertrevligt att gå och fika med några bekanta medan andra tycker att det är jättejobbigt att fika med personer de inte har känt länge. En del avskyr att prata i telefon medan andra inte tycker att det är några problem alls, kanske till och med energigivande.

Vad ger dig energi?

Vilka personer blir du mer upplyft av att umgås med? Vad tycker du om att göra som ger dig mer energi? Vilka uppgifter inspirerar dig och ger dig motivation att göra mer? Hur kan du få mer av de här sakerna? Hur kan du umgås mer med personer som gör dig glad?

Vad tömmer dig på energi?

Vilka uppgifter avskyr du att göra? Vad tror du att det beror på att just den uppgiften är så tung? Vilka gemensamma nämnare finns det för uppdrag som ger dig en klump i magen? Finns det personer i ditt liv som tar mer energi än vad de ger? Hur kan du ta bort eller minska uppgifter som tömmer dig på energi? Hur kan du tillbringa mindre tid med människor som tar din energi? Kan du säga något till den personen (utan att låta arg) för att göra situationen lättare?

Skriv!

Utmattning - hur vi kan ta oss ut och undvika att hamna där igen. Vad ger mig energi och vad tömmer mig på energi? merstruktur.seJag pratar om och om igen om vikten av att skriva ned allting. Det får en särskild tyngd av att det finns formulerat och på papper. Därför har jag tagit fram denna enkla pdf där du har plats för att skriva tre saker som ger dig energi (= fyller din hink) och tre saker som tömmer dig på energi. Markera också på hinken var du skulle säga att din nivå är just nu och skriv datum.

Om du tänker "inte en chans att jag ska göra den där värdelösa övningen" är det mycket möjligt att du är på botten av din hink. 😉

Använd sedan det här när du planerar din tid och se till att du lägger in mycket som ger dig energi under hela veckan. Det fungerar inte att bara leva för semestern, helgen eller julledigheten. Du behöver något som ger energi kontinuerligt i vardagen.

Nedan finns länkar så att du kan ladda hem din egen pdf och fylla i på dator och/eller för hand. Det är lättast att markera din hinknivå på en utskriven version men det går också att göra med markeringsverktyget i Adobe Reader. Skriv gärna ut och sätt upp den någonstans så att du kommer ihåg vad som är viktigt att prioritera och vad du borde ha mindre av i ditt liv.

Hinken - i färg
Hinken - svartvit

Utmattning - hur vi kan ta oss ut och undvika att hamna där igen. Vad ger mig energi och vad tömmer mig på energi? merstruktur.se

Vad ger dig energi? Det kanske kan inspirera andra att göra samma sak för att fylla på sina batterier (eller sina hinkar)!

Hur jag planerar min vecka - steg för steg med praktiska dokument att skriva ut! merstruktur.seSedan jag startade bloggen har jag presenterat en mängd material för er. Många handlar om hur man kan planera sin tid och för att ni ska få några konkreta exempel på hur de kan användas tänkte jag i dag gå igenom hur jag gör när jag planerar min vecka. Som ni kommer att märka har jag gjort de här materialen för att jag själv vill använda dem!

Steg 1: Skriva ut papper eller förbereda en sida

Hur jag planerar min vecka - steg för steg med praktiska dokument att skriva ut! merstruktur.seJag har tidigare skrivit om hur jag använder en Bullet Journal för att samla mina att-göra-listor. Då ritar jag upp vyn som du kan se på bilden med att-göra-listan för veckan till höger och de dagliga att-göra-listorna till vänster.

Uppdatering: Nu använder jag i stället Strukturkalendern som jag har designat och säljer.

För dig som föredrar att skriva dina listor på en dator eller helt enkelt vill slippa rita upp samma sak varje vecka finns den här praktiska listan med samma upplägg (välj svartvit eller i färg):

Hur kan jag samla mina att-göra-listor? Tips på digitala och analoga verktyg för att hantera listor. merstruktur.se
En ifyllnadsbar att-göra-lista för veckan samt dag för dag. Rubriken "Vecka" går att ändra före utskrift. Läs mer här.
Hur kan jag samla mina att-göra-listor? Tips på digitala och analoga verktyg för att hantera listor. merstruktur.se
En svartvit ifyllnadsbar att-göra-lista för veckan samt dag för dag. Rubriken "Vecka" går att ändra före utskrift. Läs mer här.

 

 

 

 

 

 

Utöver dokumentet/uppslaget för att-göra-listor använder jag också ett dokument som ger en översikt över veckan med avbrott för mat och sömn. Jag kommer framöver att kalla det för veckoöversikten:

Hur kan jag samla mina att-göra-listor? Tips på digitala och analoga verktyg för att hantera listor. merstruktur.se
En veckoöversikt med avbrott för mat och sömn. Rubrik kan skrivas in före utskrift. Läs mer och ladda hem här.

Steg 2: Föra över punkter från förra veckans lista eller månadens lista

När jag har förberett de dokument jag behöver tar jag en titt på innevarande veckas lista (eller föregående om det har hunnit bli en ny vecka innan jag påbörjar planeringen) och ser vad som fortfarande är ogjort. De punkter som tar mindre än 5 minuter att genomföra försöker jag göra bort direkt. I checkrutan på de övriga punkterna ritar jag en pil och skriver in dem på den nya veckans lista. Det kan också hända att en del punkter helt enkelt stryks för att de inte är viktiga längre.

Steg 3: Fylla på veckolistan med punkter för den kommande veckan

Sedan fyller jag på veckolistan med punkter som jag vet borde göras den veckan. Ofta har jag redan påbörjat det här genom att skriva in punkter på nästa sida i min Bullet Journal om det dyker upp punkter som kan vänta till nästa vecka.

Steg 4: Skriva in fasta punkter från min kalender

Hur jag planerar min vecka - steg för steg med praktiska dokument att skriva ut! merstruktur.se

Därefter tar jag en titt i min kalender och ser vilka fasta tider jag har att förhålla mig till nästa vecka, t.ex. möten och träffar med vänner. (Den här veckan var ovanligt obokad.) Träffarna skriver jag in både i veckoöversikten och i att-göra-listan.

Steg 5: Fördela ut punkter från veckans lista (och målkalendern) på respektive dag

Hur jag planerar min vecka - steg för steg med praktiska dokument att skriva ut! merstruktur.se

Sedan är det dags att avgöra vilka av punkterna som är viktigast och mest akuta. Om något behöver vara klart till onsdag kanske du borde sätta igång med det på måndag osv. Tänk också på att äta din groda, dvs. göra bort det som är jobbigast direkt så att du slipper gruva dig för det resten av veckan. I det här skedet skriver jag alltså upp de viktigaste sakerna att få gjorda respektive dag och strävar efter att vara realistisk med vad jag hinner med. Jag skriver också in vilka dagar jag borde träna så att jag inte får någon anledning till att "glömma" det.

Steg 6: Planera in när jag ska arbeta med vilken punkt

Hur jag planerar min vecka - steg för steg med praktiska dokument att skriva ut! merstruktur.se

När jag har en plan över vad som borde hinnas med vilken dag (åtminstone i början av veckan) går jag tillbaka till veckoöversikten och fyller i vad jag borde arbeta med vilket pass. Ibland är jag mer övergripande och skriver t.ex. "Bloggarbete" och ibland är jag mer precis och skriver t.ex. "Designa material till torsdagens inlägg". Det är lättare att vara mer detaljerad i början av veckan och mer övergripande senare under veckan. Ofta fortsätter jag att fylla på veckoöversikten och att-göra-listorna under veckan allteftersom jag vet vad jag har hunnit med och vad som är kvar att göra. Därför ser det lite tomt ut torsdag-söndag på den här bilden.

Jag tycker om att färgkoda den här delen så att jag snabbt får en översikt över hur mycket tid jag lägger på blogg m.m. Mina färger är:

Gul - blogg
Grön - träning och mål
Rosa - socialt
Blå - uppdrag

Uppdatering: När jag vill få extra mycket gjort använder jag mallen som du kan hitta i det här inlägget.

Steg 7: Markera i min målkalender

Hur jag planerar min vecka - steg för steg med praktiska dokument att skriva ut! merstruktur.se

I samband med det här gulmarkerar jag också i min målkalender vilka dagar jag planerar att genomföra det målet, t.ex. träning, långpromenad, läsa osv. De mål som jag vill nå varje dag brukar inte få någon markering.

Du kan läsa mer om min målkalender här.

 

Uppdatering: I Strukturkalendern finns en målkalender varje månad som jag använder på samma sätt.

Steg 8: Fylla i middagsplaneraren

Hur jag planerar min vecka - steg för steg med praktiska dokument att skriva ut! merstruktur.seOm ni är flera i hushållet rekommenderar jag att alla samlas och gör det här tillsammans så att alla får vara med och välja vad ni ska äta framöver. Det är lite tomt i början av november på bilden eftersom vi fortfarande använde den gamla prototypen av middagsplaneraren och sedan har jag varit borta ett tag men nu är vi i full gång med den nya och jag är supernöjd!

Läs mer här.

Så ser det ut när jag förbereder min vecka! Det kanske låter invecklat när jag går igenom det så här i detalj men det tar inte särskilt lång tid och sparar mig en massa tid under veckan. Våga testa!

Hur jag planerar min vecka - steg för steg med praktiska dokument att skriva ut! merstruktur.se

Hur gör du för att planera upp din vecka?

Du har säkert haft en tung dag någon gång och sedan mött en trevlig människa som har räddat hela dagen för dig. I dag vill jag ge några förslag på hur du kan vara den där personen som gör någon glad. Använd gärna #spridglädje i sociala medier för att sprida det glada budskapet vidare!

20 sätt att göra någon glad i dag. Sprid glädjen vidare! #spridglädje merstruktur.se

  1. Dela en glad låt på Facebook
  2. Ge någon en kram
  3. Skicka ett sms med uppmuntran
  4. Skriv ett brev eller mail till någon där du förklarar varför du tycker om honom eller henne
  5. Le och säg hej till en främling
  6. Ring någon bara för att  prata
  7. Ge någon en komplimang
  8. Erbjud dig att hjälpa till med något, t.ex. bära flyttkartonger eller skotta snö
  9. Säg tack för något (och visa att du menar det)
  10. Lägg upp en glad bild på sociala medier
  11. Ge någon en present, bara för att
  12. Bjud någon på middag
  13. Dela ett uppmuntrande citat på sociala medier
  14. Hjälp någon att städa
  15. Visa att du uppskattar dina familjemedlemmar
  16. Bjud på något hembakt
  17. Berätta ett roligt skämt eller om något roligt/tokigt som har hänt dig
  18. Lämna en uppmuntrande lapp
  19. Gör ett ärende åt någon
  20. Var glad själv!

Välj att se det positiva och sprid glädjen vidare i dag! #spridglädje

Vad har du att glädjas över i dag?

20 sätt att göra någon glad i dag. Sprid glädjen vidare! #spridglädje merstruktur.se

Bucket list är ett koncept som saknar ett svenskt ord men Google Translate bjuder på en rätt bra översättning, nämligen att-göra-innan-jag-dör-lista. Det är tydligt men det är för långt för att vara smidigt. Vad tror ni om en direktöversättning: hinklista?

Skriv upp era drömmar tillsammans | Gratis underlag för att skriva olika "bucket lists"! merstruktur.se

I det här inlägget finns ett år av aktiviteter att göra tillsammans med en vän/fru/man/pojkvän/flickvän. En av aktiviteterna och en av bonusaktiviteterna är på temat bucket list eller hinklista. Det kan vara att skriva listor på något du eller ni vill göra någon gång i era liv eller mer specifika saker som filmer att se, platser att besöka och drömmar att uppnå under 2017. För att ni ska få lite inspiration bjuder jag i dag på en pdf-fil med en samling av olika listor som går att fylla i på datorn eller skriva ut och fylla i för hand. Dröm tillsammans, skriv och fundera på när och hur det passar att uppnå målen. Bara att skriva ned mål ökar chansen att uppnå dem med 10 %¹!

Listorna går också bra att fylla i på egen hand. Det är bara en av listorna (Våra drömmar) som specifikt uttrycker att det är något att göra tillsammans med någon annan.

Första sidan i filen är tänkt som en omslagssida ifall du vill häfta ihop listorna eller sätta in dem i en pärm eller mapp. Du kan självklart välja fritt vilka sidor du vill använda. En del kanske du har så många idéer om att du behöver flera sidor för att få med alla. Då går det fint att skriva ut fler av just den sidan.

Här hittar du filen med listor!


¹ Enligt Brian Tracy.

Dagens material är en inspirationsaffisch som du kan skriva ut och sätta upp hemma eller använda som skrivbordsbakgrund på datorn. Citatet är vad jag kallar en Erikaism eftersom det är ett uttryck som jag ofta säger och som det kan vara jag själv som har myntat. Just detta uttryck hjälper mig att hålla mig till det jag borde göra och bedöma mina handlingar eller det jag funderar på att göra. Citatet är kort och gott:

Det är aldrig rätt att göra fel.
(Erika Norberg)

Vad det än handlar om är det inte rätt att göra fel. Det finns omständigheter när något som brukar vara fel inte längre är det, t.ex. att köra för fort för att rädda liv. Då är det alltså inte fel längre men det som är fel är aldrig rätt att göra. Det är inte rätt av mig att behandla någon illa för att jag har en dålig dag. Det är inte rätt att alltid välja den lata vägen. Det är inte rätt att ta äran för det som någon annan har gjort. Det är inte rätt att försöka göra så lite arbete som möjligt på jobbet. Det är aldrig rätt att göra fel.

Affisch att skriva ut

Klicka på bilden eller länken nedan för att komma till pdf-filen som du kan skriva ut och sätta upp där den inspirerar dig som mest!

Affisch - Det är aldrig rätt att göra fel

Det är aldrig rätt att göra fel | Det är inte rätt av mig att behandla någon illa för att jag har en dålig dag. Det är inte rätt att alltid välja den lata vägen. Det är inte rätt att ta äran för det som någon annan har gjort. Det är inte rätt att försöka göra så lite arbete som möjligt på jobbet. Det är aldrig rätt att göra fel. | merstruktur.se

Skrivbordsbakgrund

Här kommer samma affisch men som en bakgrundsbild till skrivbordet på din dator. För att ladda hem och använda bilden som skrivbordsbakgrund:

  1. Högerklicka på bilden.
  2. Välj Spara bild som...
  3. Välj i vilken mapp du vill spara bilden.
  4. Öppna mappen där du sparade bilden.
  5. Högerklicka på bilden/filen.
  6. Välj Använd som skrivbordsbakgrund (på min dator står det näst högst upp, dvs. precis under Öppna).

Det är aldrig rätt att göra fel | Det är inte rätt av mig att behandla någon illa för att jag har en dålig dag. Det är inte rätt att alltid välja den lata vägen. Det är inte rätt att ta äran för det som någon annan har gjort. Det är inte rätt att försöka göra så lite arbete som möjligt på jobbet. Det är aldrig rätt att göra fel. | merstruktur.se

Håller du med om att det aldrig är rätt att göra fel? Vilka uttryck använder du för att motivera dig själv?