Daglig målkalender - för att göra dina mål till vanor. merstruktur.se

Jag har tidigare skrivit om hur viktigt det är att etablera nya vanor för att förändra något i sitt liv. När något har blivit en vana behöver du inte ens tänka på det utan det händer automatiskt. Vissa säger att det tar 21 dagar att göra någonting till en vana, andra en månad, men hur som helst kräver det medvetet fokus i en period för att det sedan ska komma naturligt.

Rutin – vägen till förändring

För att hjälpa dig att fokusera tills något har blivit en vana har jag skapat den dagliga målkalendern som har plats för upp till 22 mål över sådant du vill göra varje dag eller varje vecka.

Klicka på den gröna knappen för att få din egen målkalender skickad till dig gratis.

Om du vill läsa mer om kalendern först kommer all information här och du kan hitta en till knapp för nedladdning längst ner.

Sida 1: Mål och syfte

På första sidani målkalendern bestämmer du vilka vanor du vill etablera och hur ofta du har som mål att göra respektive aktivitet.

Här är ett exempel:

Daglig målkalender - för att göra dina mål till vanor. merstruktur.se

Syfte och mål

Fråga dig själv: Hur vill jag att mitt liv ska se ut på lång sikt?
Skriv svaret i rutan Syften.

Fråga sedan: Vad kan jag göra varje dag för att ta mig närmare det målet?
Skriv upp det som aktiviteter under Mina mål.

Hur ofta är rimligt för dig att göra respektive aktivitet? Du väljer själv om du skriver mål både per vecka och per månad eller bara det ena. Om du har som mål att gå på promenad sex gånger per vecka blir det tjugofyra gånger på fyra veckor men du kanske vill sätta ett högre mål för hela månaden så att du någon vecka går fler gånger.

Definitioner

I rutan Definitioner är det viktigt att du skriver vad som räknas som att exempelvis "träna" eller "tillbringa tid med familjen". Måste du bli svettig för att det ska räknas som träning? Måste det pågå en viss sammanhängande tid?

Måste tiden med familjen vara en timme där alla är samlade och inte använder mobiltelefoner? Har du andra kriterier för vad som räknas som givande familjetid, t.ex. att ni gör någon aktivitet tillsammans eller att alla får säga något om sin dag?

Slutligen finns det plats för uppmuntrande citat eller annat som kan peppa dig att hålla igång med det du har bestämt dig för!

Sida 2-4: Den dagliga målkalendern

När du har fyllt i den första sidan kommer de olika aktiviteterna automatiskt att synas längst till vänster på de övriga sidorna:

Daglig målkalender - för att göra dina mål till vanor. merstruktur.se

Det här bladet bör du skriva ut och ha lättillgängligt så att du kommer ihåg att göra det du har sagt att du ska göra och ser dina framsteg. Sätt ett kryss i dagens ruta varje gång du har gjort den aktiviteten.

Det finns en sådan sida för varje månad april-juni, dvs. det här kvartalet.

Hur jag planerar min vecka - steg för steg med praktiska dokument att skriva ut! merstruktur.seJag tycker om att, när jag planerar min tid, gulmarkera i målkalendern vilka dagar jag borde göra vilken aktivitet så att jag vet var det borde vara ett kryss när månaden är slut och för att veta hur många gånger jag ska ha gjort en viss aktivitet för att nå mitt mål utan att behöva titta tillbaka på förstasidan varje dag.

Sida 5: Utvärdering och nya mål

När kvartalet är slut är det dags att utvärdera och sätta upp nya mål för nästa period. Om du har fyllt i den första sidan digitalt kan du även här se de olika aktiviteterna samt vilka mål du satte upp för dig själv.

Jag tycker om att göra det här i slutet av varje månad för att veta vad jag ska satsa mer på nästa månad.

Daglig målkalender - för att göra dina mål till vanor. merstruktur.se

Titta sedan igenom hur det har gått varje vecka och månad och skriv totalsiffran i respektive ruta. Om du har promenerat fem gånger vecka 14 och sju gånger vecka 15 skriver du in de siffrorna på raden för promenad och kolumnen för vecka 14 respektive 15.

Daglig målkalender - för att göra dina mål till vanor. merstruktur.seSedan tycker jag om att använda märkpennor för att markera hur bra siffrorna är i förhållande till målet så att det är enkelt att se hur väl jag har lyckats med varje aktivitet. Min färgkodning är:

Grönt: Nått målet (eller minst 6 av 7 på en vecka).
Gult: Nått mer än hälften av målet (t.ex. om målet är 3 måste det vara minst 2).
Rosa: Inte gjort någonting på målet.

Du kan också använda rosa för att markera allt som är sämre än det gula ifall du inte tycker om att ha några rutor som är vita, vilket det ibland blir för mig, t.ex. om jag har gjort 1 där målet är 3.

Klicka på knappen nedan för att få den dagliga målkalendern skickad till dig.

OBS! Nu skickas målkalendrarna för januari-mars 2018 ut automatiskt. Skriv ett svar på det mail du får om du vill ha en tidigare kalender skickad till dig i stället.

Vad har du i din målkalender?

Daglig målkalender - för att göra dina mål till vanor. merstruktur.se

Relaterade inlägg:

Hållbar effektivitet - Pomodoro för produktivitet som inte tar kål på din rygg. merstruktur.se

Du kanske har hört talas om pomodorometoden för ökad produktivitet. Jag har vetat om den i flera år och hört andra rekommendera den men det var inte förrän jag hade pratat med min sjukgymnast som jag beslutade mig för att ge den en ordentlig chans.

Hur fungerar pomodorometoden?

Konceptet innebär att arbeta fokuserat på en uppgift i 25 minuter utan distraktioner, sedan ta en paus på 3-5 minuter för att därefter upprepa. Varje period av fokuserat arbete kallas för en pomodoro, dvs. det italienska ordet för tomat efter den tomatformade äggklockan som Francesco Cirillo använde på 1980-talet när han var universitetsstudent och utvecklade den här metoden.

Efter fyra pomodoros bör du ta en längre paus på minst 15–30 minuter innan du återgår till arbetet igen.

Tidigare har jag testat detta lite halvhjärtat och tyckt att det har fungerat rätt bra för att komma igång med en uppgift. Om jag tvingar mig själv att jobba fokuserat i 25 minuter utan att låta något distrahera mig är jag igång och det är lättare att fortsätta. 

Sedan har jag inte brytt mig så mycket om att ta pauser var tjugofemte minut och ofta har jag heller inte varit särskilt duktig på att stänga av e-postprogram och telefonljud under arbetstiden.

Nu har jag dock bestämt mig för att återuppta det här igen, dels för att jag har otroligt mycket att göra nu när jag går en litteraturkurs på distans samtidigt som jag jobbar på med bloggande och andra projekt, dels för att metoden passar väldigt bra ihop med det som min sjukgymnast har ordinerat.

Hur min sjukgymnast fick mig att börja med pomodoro (utan att veta om det)

I januari i år hade jag riktigt jobbiga problem med nacke, axlar och rygg och jag insåg, med vissa påtryckningar från familjen, att det var dags att söka hjälp. Därför bokade jag tid hos en sjukgymnast för att få veta vad jag kunde göra åt problemen. 

Jag var medveten om att min stillasittande vardag med läsning och kontorsarbete mest troligt var orsaken till mina problem och ville därför få veta vad jag kunde göra för att fortsätta få saker gjorda men inte felbelasta min kropp lika mycket.

Sjukgymnasten gav mig fyra saker att jobba på:

  1. Genomföra ett träningsprogram med specialutformade övningar 2-3 gånger per vecka.
  2. Fokusera på att ha bra hållning när jag arbetar.
  3. Röra på mig minst en timme varje dag, t.ex. två halvtimmespromenader eller en timme på gymmet.
  4. Ta pauser efter 20-25 minuter av arbete för att göra benböj, tåhävningar, gå omkring inomhus eller röra på mig på något annat sätt för att bryta den statiska arbetsställningen.

När jag hörde den fjärde punkten tänkte jag direkt att det var dags att ge pomodoro en chans igen. Det har jag sedan gjort och använder den både för att öka min produktivitet och för att komma ihåg att ta pauser.

Jag använder en app (Clockwork Tomato men det finns fler) i telefonen som ringer efter 25 minuter och sedan igen efter 5 minuter. Just den appen varnar också en minut före varje byte.

I 25 minuter arbetar jag alltså fokuserat med den uppgift jag har bestämt och när den ringer ställer jag mig upp, gör några övningar och sedan ser jag till att fortsätta vara stående åtminstone tills de fem minuterna är över. 

Ibland tillåter jag mig själv att titta på mobilen i pausen men måste fortsätta vara stående. Jag sätter mobilen i flygplansläge (ljudlöst gör att jag inte hör pomodoro-appen), stänger e-postprogrammet och stänger Facebook-fliken i webbläsaren medan jag arbetar.

Hjälpmedel

Hållbar effektivitet - Pomodoro för produktivitet som inte tar kål på din rygg. merstruktur.seFör att öka min effektivitet har jag tagit fram ett nytt planeringsblad för mig själv och vill såklart dela det med er så att ni också kan få superproduktiva veckor! Klicka på knappen för att få det skickat till dig.

Eftersom jag försöker vara ledig på helgen sträcker sig det här bladet från måndag till fredag och är indelat i halvtimmar. I varje halvtimme ingår 25 minuter effektivt arbete samt 5 minuter paus då jag rör på mig. 

 Schemat börjar 06:00 och slutar 00:00 varje dag. Om du ska få dina åtta timmar av sömn, vilket jag starkt rekommenderar, bör minst två timmar (dvs. fyra rutor) vara markerade för sömn. 

Relaterat: Mina 5 bästa råd för livet. 

Det är en ifyllnadsbar pdf så du kan använda den digitalt eller skriva ut och använda (som jag gör). 

Det går att lägga till en rubrik där du exempelvis kan skriva vilken vecka den gäller och du kan redigera dagarna för att t.ex. lägga till datum, som Måndag 20/3 i stället för Måndag eller välja vilka fem dagar du vill ha med i schemat. 

Om du arbetar oregelbundna dagar kanske det passar bättre för dig att ha andra dagar än just måndag till fredag.

Om det är saker du alltid gör vissa tider, t.ex. äter middag kan du skriva in det i schemat innan du skriver ut så att du inte behöver skriva samma sak för hand hela tiden och spara schemat så att du enkelt kan skriva ut ett nytt schema för nästa vecka. 

Som vanligt börjar jag med att lägga in det jag vill prioritera som träning och pauser för måltider. Sedan fyller jag på med mer specifika uppgifter. Vissa gånger vet jag att en uppgift kommer att ta tre pomodoros och då markerar jag tre rutor i schemat. Ibland räcker en halvtimme och då får den uppgiften rymmas i en ruta. 

 Relaterat: Hur jag planerar min vecka. 

I kursen jag går är det extremt mycket läsning så att dela upp läsningen på olika dagar och tider hjälper mig att hinna med och inte känna mig så överbelamrad med saker att göra att jag aldrig känner att jag har gjort tillräckligt. 

Det finns alltid mer att läsa men om jag läser det jag har skrivit upp på den dagen kan jag känna mig ganska nöjd. 

Jag har haft svårt för att stänga av mobiltelefonen och inte läsa mail direkt de ramlar in för jag vill inte att människor ska behöva vänta i onödan på att få svar av mig men med den här metoden fungerar det att stänga av notifikationer och sedan se om det har kommit in något när 25 minuter har gått. I stort sett allt kan vänta i 25 minuter.

Skriv gärna en kommentar om hur det går för dig att använda pomodoro-metoden!

Hållbar effektivitet - Pomodoro för produktivitet som inte tar kål på din rygg. merstruktur.se

Få struktur på lån och sparande med hjälp av dessa tips. merstruktur.se
Förra veckan berättade ekonomisk rådgivare Ulrika Engqvist hur du kunde få en översikt över din ekonomi och sedan automatisera dina överföringar för att slippa oroa dig över räkningsbetalande och sparande. I dag är hon tillbaka för att gå in djupare på det här med sparande och dessutom ge några riktigt bra tips att tänka på när du lånar pengar. Jag lämnar nu över ordet till Ulrika.

Spara

Olika typer av sparande

Man brukar prata om buffert-, kortsiktigt och långsiktigt sparande, och alltid i den ordningen, inte minst för att man bör ha en buffert innan man börjar spara till annat!

Bufferten är för att klara oförutsedda utgifter.

Det kortsiktiga sparandet kan vara till semestern eller köp av ny bil.

Om ett sparande är kortsiktigt eller långsiktigt beror på omständigheterna men pensionssparande är exempel på ett långsiktigt sparande.

En bra buffert för oförutsedda utgifter – flera tandläkarbesök och inte bara ett, mobilen kraschar, tvättmaskinen går sönder – är två månadslöner. För att komma dit kan man som riktmärke ha att spara 10 % av inkomsten.

Få struktur på lån och sparande med hjälp av dessa tips. merstruktur.se

Spartips

Rockefeller lär ha sagt att det är utgifterna man blir rik på. Det kanske inte är hela sanningen men det ligger mycket i det. Tänk dig att du köper en kopp kaffe per arbetsdag. En heltidsarbetare jobbar ungefär 250 dagar på ett år och låt säga att kaffet kostar 20:-. Det blir 5 000:- på ett år!

De klassiska spartipsen­ – matlåda till jobbet, sluta röka, storhandla, köpa begagnat  – är inte bara klyschor, de stämmer rätt så väl men tänk gärna en extra gång: Storpack är bara bra om man nyttjar allt.

Vi var på campingsemester i Österrike och skulle köpa smör. Vi stod i mataffären och valde mellan ett paket på 250 g och ett på 100 g. Den större förpackningen var billigare per kilo men våra kylmöjligheter var mycket begränsade och vi valde därför den mindre förpackningen. Sett till det vi skulle hinna förbruka innan smöret var dåligt så blev det ändå det billigaste alternativet.

Det viktigaste spartipset är motivationen. Motivationen kan vara ett sparmål – resa, ny soffa, jättekalas – men ibland räcker det med att se att pengarna växer, att man faktiskt kan spara!

Se till att sparandet alltid dras direkt så att du inte ser att du sparar. De enda pengar man ska ha på sitt kortkonto är fickpengar och de ska räcka hela månaden.

Relaterat: Mer struktur på din ekonomi med automatiska överföringar. Mål och måluppfyllelse.

Se till att du sparar lagom mycket. Om du måste fylla på ditt fickpengskonto varje månad så ser du ju inte att sparande ökar och motivationen sjunker. Bättre att spara 50:- och låta dem vara kvar på sparkontot än att spara 1 000:- och ta ut allt hela tiden.

Man kan vara sparsam utan att snåla. Ibland räcker det att tänka sig för en extra gång.

Att kunna passa på när det är extrapris, att kunna slå till på den där resan när rean kommer eller att köpa storpack kräver ofta att man avsatt pengar för detta.

Låna

När man ska köpa bostad eller bil så kan man behöva låna. Att låna för en resa eller annan konsumtion ska man undvika och att ta ett nytt lån för att kunna betala andra lån är rent förkastligt.

Ett lån är en skuld, som ska betalas tillbaka, amorteras.

Ränta

Räntan är priset som långivaren tar för att låna ut pengarna. Ju mindre ränta man behöver betala, desto lägre blir priset och vi vill ju alla betala så låga priser som möjligt. Detta innebär att förutom låg räntesats så bör lånetiden vara så kort som möjligt.

För att kunna jämföra olika räntor ska alla kreditgivare ange den effektiva räntan. I den effektiva räntan ingår även andra kostnader som uppläggningsavgift, aviseringsavgift etc.

Räntan räknas, oftast, på den kvarvarande skulden dvs. ju mer man betalar av desto mindre ränta behöver man betala. Detta märks tydligt på så kallade blancolån, lån utan säkerhet.

I dag ligger räntan på ett billån på 3-7 % och på ett bostadslån på 1,5-2,5 %. Räntorna är för närvarande historiskt låga och de kommer att stiga. ”Normalräntan” för ett bostadslån är minst 4-5 %. Den som har ett bostadslån bör alltså, oavsett vad den betalar idag, räkna med en ränta på minst 4 %.

Räkneexempel:

Lån: 1 500 000:-
Den ränta man betalar: 2 %
Amortering: 2 000:-/mån

Skulden 1 500 000*räntan 0,02=30 000:-/år
30 000/12 = 2 500:-/mån
Amortering 2 000:-/mån
Total utgift 4 500:-/mån

Få struktur på lån och sparande med hjälp av dessa tips. merstruktur.se

Låt säga att man istället räknar på en ”normal” ränta på 4 %

Skulden 1 500 000*räntan 0,04=60 000:-/år
60 000/12 = 5 000:-/mån
Amortering 2 000:-/mån
Total utgift 7 000:-/mån

Få struktur på lån och sparande med hjälp av dessa tips. merstruktur.se

Skillnaden på ”normalräntan” och det som man faktiskt betalar blir 2 500:-/mån. Det är pengar som man istället kan amortera på lånet så att det är en lägre skuld som räntan ska beräknas på den dag räntan stiger. Då kanske den totala månadsutgiften blir ungefär samma.

För att det ska bli så enkelt som möjligt kan man ha ett särskilt konto, servicekonto, som lånet eller lånen dras ifrån. Räkna ut hur mycket som ska sättas av per månad och sätt in det beloppet på servicekontot som en automatisk överföring den dag då lönen kommer. Det eventuella överskott som bildas på kontot kan användas till att göra extraamorteringar. Med ett särskilt servicekonto spelar det heller ingen roll om lånet dras var tredje eller varje månad.

Den som inte i dag kan sätta undan för en högre ränta, eller amortera mer än miniminivån, riskerar att få problem att betala sina lån den dag räntorna stiger.

Sammanfattningsvis, lägg undan pengar till en buffert för oförutsedda utgifter, hitta något som motiverar dig att spara och se över hur du kan amortera mer nu när räntorna är låga för att underlätta för dig själv i framtiden. Har du frågor om ekonomi eller det som Ulrika har tagit upp i dagens inlägg? Skriv en kommentar så ska Erika och Ulrika göra sitt bästa för att svara!
Kom ihåg att Ulrika bjuder på sitt Excelblad så att du också ska kunna räkna ut dina inkomster och utgifter, snabbt och enkelt! Fyll i kostnader i kolumnen per månad, per kvartal ELLER per år (beroende på hur ofta det ska betalas) så räknas den genomsnittliga månadskostnaden ut automatiskt. Klicka på knappen för att hämta hem budgetöversikten:

Få struktur på lån och sparande med hjälp av dessa tips. merstruktur.se