Gå till innehåll

Daglig målkalender

Daglig målkalender | En hjälp för dig att hålla koll på dina mål och etablera nya goda vanor! merstruktur.se

Uppdatering: Det har kommit en senare version av målkalendern som du kan hitta längst ned på denna sida. Upplägget är detsamma men månaderna är uppdaterade.

Som ni kanske har märkt är jag lite insnöad på det här med mål och i dag vill jag ge dig ett verktyg som jag själv använder för att dagligen bli lite mer som den person jag vill vara. Jag tror starkt på att ständigt sträva efter att bli bättre, nå längre och helt enkelt ta itu med sitt liv. Det finns en bok som heter Att vara missnöjd är en bra början av Bill Hybels och den titeln peppar mig till att se missnöje som en drivkraft till förändring. Det handlar framförallt om förändringar i mig själv och mina vanor, vilket lyckligtvis också är det som ligger närmast till hands att göra någonting åt. Det är svårt att få andra att ändra sig, men dig själv kan (och borde) du ständigt utveckla.

Tidigare har jag delat med mig av två dokument för långsiktigt målsättande och beskrivit fyra steg som du kan ta för att nå vilket som helst av dina mål. I dag vill jag dela med mig av det som jag har använt mig av längst och det är vad jag kallar för en daglig målkalender. De engelsktalande bloggarna talar ofta om habit tracker, dvs. vaneövervakare eller något som håller koll på dina vanor, och det är precis vad det handlar om. Du skriver upp olika saker som du vill göra varje dag eller någon gång per vecka och sätter ett kryss (eller någon annan typ av markering) i datumrutan varje gång du har lyckats. På så sätt uppmuntras du till att bilda nya vanor och får en översikt över hur väl du lyckas med ditt mål. Längst ned i inlägget finns förslag på vilka dagliga mål du kan ha.

Ni som följer mig på Instagram kunde se när jag förberedde mig för oktober månad och klistrade in en målkalender i min bullet journal:

Förbereder mig för en ny månad. Är ni intresserade av att se mer av min målkalender?

Ett foto publicerat av Erika Norberg (@merstruktur)

Sedan dess har det tillkommit en hel del kryss och färger. De flesta av målen har jag inte för avsikt att göra varje dag utan kanske tre gånger per vecka eller en gång i veckan. Daglig målkalender | En hjälp för dig att hålla koll på dina mål och etablera nya goda vanor! merstruktur.seFör att det ska bli av brukar jag också planera in vilken dag det ska göras i mina att-göra-listor och veckoscheman samt markera den dagen med gult i målkalendern. Där det är gulmarkerat bör det alltså finnas ett kryss när månaden är slut. De saker som jag vill göra varje dag brukar jag inte gulmarkera.

Sida 1

Daglig målkalender | En hjälp för dig att hålla koll på dina mål och etablera nya goda vanor! merstruktur.se

Dokumentet som du kommer att få ta del av i dag skiljer sig lite från bilderna av det jag har använt tidigare eftersom jag ständigt försöker uppdatera det och få det bättre. På den första sidan skriver du upp respektive mål/uppdrag samt hur många gånger du vill göra det per vecka och per månad. Det finns också rutor för att skriva in vad som är ditt syfte med de olika målen, definitioner av eventuella symboler eller färger, vad som krävs för att få en markering inom respektive kategori (t.ex. vad som räknas som en promenad) och slutligen övriga anteckningar som motivationscitat, idéer eller kanske någon fin teckning.

Sida 2-3

Daglig målkalender | En hjälp för dig att hålla koll på dina mål och etablera nya goda vanor! merstruktur.se

På sidorna 2-3 får du en månadsvy över november respektive december och om du skriver in målen/uppdragen på datorn innan du skriver ut kommer de att synas på varje sida utan att du behöver skriva in dem på nytt. (Min plan är att lägga upp nya månader innan det här året är slut, så skriv upp dig på nyhetsbrevet så att du inte missar det!)

Sida 4

Daglig målkalender | En hjälp för dig att hålla koll på dina mål och etablera nya goda vanor! merstruktur.se

Den fjärde och sista sidan är till för att utvärdera hur det har gått med målen. Varje eller varannan vecka brukar jag gå igenom målkalendern och skriva upp hur många kryss jag har på respektive mål per vecka. En gång per månad ser jag över hur bra månaden har gått på respektive mål och färgmarkerar alla veckor med överstrykningspennor: grön = lika med eller över mål, gul = minst halva målet, rosa = ingenting gjort på målet. Det brukar också finnas några som fortsätter vara vita som är mellan 0 och hälften.

På den sidan finns det också plats för att skriva ner slutsatser och vilka mål du vill ha de följande tre månaderna.

Här kan du ladda hem din egen målkalender att fylla i och skriva ut!

Vilka mål ska jag välja?

Om du har fyllt i den övergripande målplaneringen från det här inlägget har du redan frågat dig själv vad du vill uppnå på lång sikt och vad du kan göra varje dag, vecka och månad för att nå det målet. Använd dig av det för att välja upp till 22 olika saker som du vill mäta eller hålla koll på med den dagliga målkalendern. Jag använder 16 rader just nu och har under året både lagt till och tagit bort mål.

Om du inte vill gå igenom hela den övergripande målplaneringen kan du fråga dig själv:

  1. Vad vill jag lyckas med på lång sikt? Vad kan jag göra varje dag eller varje vecka för att nå det målet?
  2. Vilka vanor vill jag etablera? Hur ofta vill jag göra det?

Några exempel på dagliga/veckovisa mål:

  • Träna (definiera vad som kan räknas som träning, t.ex. att du måste bli svettig, vara på gymmet e. dyl.)
  • Promenad (definiera vad som räknas som en promenad, t.ex. att det måste vara ett visst antal steg, minst en viss tid eller att det måste vara en omväg så att du inte bara går och handlar eller gör ett ärende)
  • Inget onödigt socker (definiera vad du inte får äta, t.ex. om det bara är godis, kakor och läsk eller om också chips och bröd ingår i det)
  • Umgås med andra än min familj
  • Läsa eller lyssna på skönlitteratur
  • Läsa eller lyssna på något som utvecklar mig
  • Diska bort allt samma dag (eller något annat från städlistan)

Här kan du ladda hem din egen målkalender för att genast närma dig dina mål (nov-dec 2016)!

Uppdatering: Här finns den dagliga målkalendern för januari till mars 2017.

Uppdatering 2: Här finns den senaste dagliga målkalendern.

Se också den långsiktiga målkalendern här.

Vilka mål vill du nå innan året tar slut? Hur håller du koll på din utveckling?