Gå till innehåll

Håll ordning hemma med minimal ansträngning

Håll ordning hemma med minimal ansträngning genom 5 tips för att besegra kaoset och 5 tips för att aldrig hamna där igen! merstruktur.seDu vet de där gångerna då hela huset plötsligt ser ut som om någon har gjort inbrott och sökt igenom alla dina skåp och lådor för allt är utspritt över hela hemmet. Eller när du inte rymmer disken på köksbänken längre för det var så länge sedan du diskade och innan du ställde disk där var det redan fullt med papper.

Du kanske är en människa som aldrig har haft de problemen men det är inte jag. Som tur är börjar det vara alltmer sällan de situationerna uppstår i mitt hem och jag tror därför att jag kan ge några bra tips på hur du, med så lite ansträngning som möjligt, kan hålla ditt hem någorlunda städat jämt.

Förberedelser

Håll ordning hemma med minimal ansträngning genom 5 tips för att besegra kaoset och 5 tips för att aldrig hamna där igen! merstruktur.se

Om ditt hem nu ser ut som ett bombnedslag, diskberget är gigantiskt och du är osäker på var saker hör hemma behöver vissa förberedelser göras. Därför vill jag ge fem tips på hur du kan tackla hemmet en gång för alla och förbereda dig för att sedan bara behöva göra snabba underhåll utöver någon enstaka storstädning. Förberedelsedelen kräver dock en del ansträngning. Om ditt hem redan är ganska perfekt kan du, om du vill, hoppa över den här delen och gå direkt till mina fem tips om underhåll.

1. Allt måste ha en plats!

Jag har sagt det här förut, jag vet. Men om du hela tiden hittar saker som du inte vet var du ska lägga kommer det att bli små högar överallt. Försök undvika att något, som inte är en möbel eller matta, har sin plats på golvet. Några rekommendationer är att ha en låda för kablar och laddare, en plats för inkommande post, en plats för papper att arkivera och en plats för kontorsmaterial. Dessa kan lätt hamna lite var som helst och vara omöjliga att hitta när de behövs om de inte har en specifik plats som alla i hushållet vet om.

När du tar upp en sak, fråga dig själv: Använder jag eller någon annan i hushållet detta?

Om ja, hitta en plats där det är naturligt för den saken att vara. Fundera på var du först skulle leta den om den var borta.

Om nej, fundera på om den är fin och du vill ha den som prydnad någonstans eller gör dig av med den. Det är okej att ha kvar saker som du inte använder så ofta men som ändå används någon gång ibland, t.ex. om du använder sovsäck en gång per år. Hitta en plats i förrådet åt det. Om du aldrig använder det och det inte är en prydnadssak, fundera på om det är värt att spara. Släng, återvinn eller donera.

Har det ett emotionellt värde? Hur kan du få glädje av det? Kan du fotografera det och sätta in bilden i ett fotoalbum medan du gör dig av med själva saken? Kan du hitta en plats där du tittar på den ibland och tänker på minnena?

2. Bestig diskberget

Håll ordning hemma med minimal ansträngning genom 5 tips för att besegra kaoset och 5 tips för att aldrig hamna där igen! merstruktur.se

Jag har levt det diskmaskinsfria livet både framgångsrikt och misslyckat. Till en början gick det fint att diska bort varje dag och alltid ha det fint, sedan gick det utför och fungerade bara i perioder. Det var en lycka att köpa en bänkdiskmaskin och att nu ha en fullstor diskmaskin är en fröjd utan dess like. Det rekommenderas varmt. Men, om du inte har en diskmaskin eller möjlighet att skaffa en i nuläget kan jag dela med mig av mina tips för att bestiga det där stora berget en gång för alla. Jag kommer att återkomma till hur du kan hantera disken framöver så att det inte behöver bli ett stort berg.

När du då har ett stort diskberg är det dags för följande:

  1. Valfritt men rekommenderat: Starta en bra podcast eller ljudbok. Det får dig att glömma bort vad du håller på med så att disken försvinner på ett kick.
  2. Ta upp all disk ur diskhon och städa ur den om den är äcklig. Jag brukar använda diskborsten för att diska ur diskhon med lite diskmedel och sedan skölja bort med vatten, enkelt.
  3. Skölj och fördiska snabbt det du tror att du rymmer i diskstället för första diskomgången. Börja med glas (för de brukar vara minst smutsiga), sedan bestick (för de ska vara rena nog att vara i din mun), därefter tallrikar och slutligen stekpannor (för de är flottigast) osv.
  4. Diska ordentligt med diskmedel och skölj av med vatten. När skummet börjar försvinna är vattnet för smutsigt för att diskmedlet ska kunna hantera mer. Ha kvar det vattnet en liten stund till.
  5. Om du har kvar smutsig disk, fördiska i det smutsiga vattnet så att inga matrester är kvar. 
  6. Töm ur det smutsiga vattnet och skölj av det som har fördiskats i det smutsiga för att undvika att det är superflottigt. Städa också snabbt ur diskhon så att det inte är flottigt vid nästa användning.
  7. Repetera steg 4-6 tills diskstället är fullt. Gå sedan och städa något annat (eller ta en paus) medan det torkar. Spola sedan upp nytt diskvatten medan du ställer in den torra och rena disken i köksskåpen. Fortsätt tills hela diskberget är borta och låt det inte gå så långt igen.

Relaterat: Hur du kan börja längta efter hushållsarbete.

3. Förbered en bra plats för skräp och återvinning

Se till att du har en sopkorg och en eller flera behållare för återvinning så att du alltid vet var skräpet hör hemma! Om du har flera behållare, märk dem så att alla kan se vad som hör hemma i vilken behållare och så att du inte måste bestämma det på nytt varje gång.

4. Ta ett rum i taget

Fokusera på ett rum i taget och om du går iväg med något som hör hemma i ett annat rum, kom tillbaka direkt utan att börja sortera där eller hamna i andra tankar. Gå igenom hela rummet tills det är fint, dvs. utan saker som inte hör hemma där, inga saker lösa i soffan eller på golvet och inget synligt lager av smuts.

5. Rensa och organisera garderoben

Det här kan vara ett stort uppdrag men det är otroligt givande att kunna titta i sin garderob och hitta det man söker och bara ha saker som man kan och vill ha på sig. Du kan ta det här i omgångar men det kan vara bra att ta liknande klädesplagg samtidigt så att du ser hur mycket du har i varje kategori. Då kan du se om du har för mycket eller för lite av någon typ av plagg. Steg för steg kan processen se ut så här:

  1. Töm hela garderoben men använd exempelvis flyttkartonger eller tvättkorgar för att förvara de kategorier du inte har tid att ta itu med just nu. Märk med post-it-lappar så att du kan hitta det du söker när du ska klä dig nästa gång.
  2. Ta fram alla plagg i en kategori.
  3. Sortera i tre kategorier:
    • Ha kvar: Plagg som du vet att du använder ofta, trivs i och tycker om.
    • Kanske: Plagg som du inte använder särskilt ofta, som du är osäker på om de passar eller om du har någon användning för.
    • Släng/donera: Plagg som du inte använder, pga. att de är trasiga, inte sitter bra eller inte passar din nuvarande smak.
  4. Prova alla plagg i kanske-kategorin. Tycker du inte om det: Släng/donera. Tycker du om det och kommer att använda det: Ha kvar. Passar det inte: Har du börjat träna eller kommer att börja träna inom två veckor så att det finns en god chans att plagget kommer att passa snart, ha kvar. Om inte, släng/donera.
  5. Välj en plats i garderoben för dina Ha kvar-plagg. Överväg att ha en låda i förrådet eller under sängen för kläder som är för kalla eller för varma för årstiden. Märk med "Sommar" eller "Vinter" så att du vet vad som finns där.
  6. Släng eller donera: En del kläddonationsställen tar emot trasiga kläder för att energiåtervinna men i annat fall kan du behöva rensa ut trasiga kläder för att slänga och hela kläder att donera. Om kläderna har något andrahandsvärde kan du också försöka sälja själv på exempelvis Tradera. Det tar längre tid än att bara skänka bort allt men det kan ge några slantar.
  7. Upprepa alla steg med nästa kategori av kläder.

Underhåll

Håll ordning hemma med minimal ansträngning genom 5 tips för att besegra kaoset och 5 tips för att aldrig hamna där igen! merstruktur.se

Okej, nu är det värsta borta och allt har en plats. Då vill jag berätta hur du, på enkla sätt, kan underhålla det här så att det aldrig blir sådär hemskt igen, åtminstone inte under normala veckor. Jag brukar alltid rygga tillbaka när någon säger att jag ska städa något varje dag. Därför är inget av de här tipsen något som tar mer än fem minuter (om du inte vill det). Flera tar mindre än en minut och den lilla insatsen förhindrar att du behöver göra den där enorma städinsatsen varje gång någon ska hälsa på eller får panik när någon säger "Jag ska bara titta förbi. Jag kör in på parkeringen nu."

1. Bädda sängen, på det lata sättet

En bäddad säng ger intrycket av ett städat hem med otroligt lite ansträngning. Många morgnar tar jag tag i täcket och bäddar direkt när jag rullar ur sängen. Det tar ingen tid! Och vet du vad, det är okej att inte ha ett sängöverkast. Om det steget gör det för jobbigt, vik ihop och lägg undan överkastet (så att det inte alltid ligger där på golvet vid fotändan av sängen och hånar dig) och bädda utan. Lyxa till det med överkast när du har gäster eller se till att du har påslakan som du inte skäms över att visa upp men gör det till en vana att bädda sängen, på det lata sättet om du vill (dvs. utan överkast), men det är värt några sekunder.

2. Gör det lättare att göra nästa gång (Hjälp ditt framtida jag!)

Försök att hela tiden underlätta för ditt framtida jag. Det kan handla om att tömma diskstället eller diskmaskinen när du har två minuter över eller att alltid sätta i en ny soppåse när du tömmer soporna.

Vänta, låt mig omformulera: Du måste sätta i en ny soppåse direkt! Det tar ingen tid att göra och det underlättar enormt mycket för framtiden. Gör detta till en regel för hela familjen och se till att det finns soppåsar i närheten så att det är enkelt. Jag har börjat att sätta i flera påsar i varandra så att det redan sitter en påse där när jag tar ut den översta, smidigt!

Ytterligare ett sätt att underlätta för ditt framtida jag är att skölja tallrikar, stekpannor m.m. direkt efter användning så att ingen smuts hinner sätta sig. Det är så enkelt att göra direkt och underlättar massor!

3. Plocka ihop i fem minuter

Sätt en timer på fem minuter och gå en runda i hemmet, plocka ihop det du hinner och låt det andra vara till nästa gång om du inte har tid till mer just nu. Om du inte är supertrött på morgonen rekommenderar jag att gå en sväng innan du åker till jobbet så att det ser fint ut när du kommer hem och plocka ihop fem minuter igen på kvällen så att det ser fint ut när du vaknar. Beroende på hur många som finns i hushållet kan det gå att göra ännu mer sällan, särskilt om du har haft rutinen ett tag. Titta särskilt efter disk, smutskläder och sådant som täcker sittytor som soffor och stolar.

Om du har barn rekommenderar jag att också träna dem i att plocka ihop 1-5 minuter varje dag. För dem kan det underlätta att ta ett kort på hur rummet ska se ut när det är städat så att de vet när de kan vara nöjda och att märka upp behållare med bilder och text så att de vet var varje sak hör hemma.

Relaterat: Mina bästa tips för ett strukturerat hem.

4. Gör det direkt

Lägg tillbaka saker på sin plats direkt efter användning, stoppa in i diskmaskinen direkt, släng skräp direkt. Flytta inte en sak från rum till rum efter användning utan ta den till sin plats direkt. Vik tvätten direkt (Bonus: Den är mycket mindre skrynklig då) och lägg/häng in den rena tvätten i garderoben direkt. Om du gör bort saker direkt kommer det där kaoset aldrig bli lika stort. Jag är inte en superordningsam människa men efter att ha använt de här tipsen känns det inte som om jag lägger en massa tid på att städa men det går alltid snabbt att göra fint för besök. Nu är mitt eventuella kaos alltid ytligt och snabbfixat.

5. Diska en kort stund varje dag

Gör det bara! Det är lättare än du tror. Du kan exempel hinna diska en hel del samtidigt som du lagar mat. Det är alltid något att vänta på t.ex. att pastavattnet ska börja koka eller att ugnen ska bli varm. Ta den tiden till att diska så får du aldrig det där stora diskberget (om du inte har en massa folk på besök och saknar diskmaskin). Sluta irritera dig på disken och ta istället itu med den! Det är så mycket enklare än du tror. Testa att ta tid på det. Jag är rätt säker på att det inte tar många minuter.

Och om du har diskmaskin, fyll och töm den så snart du har möjlighet. Jag skämtar inte när jag säger att det tar två minuter för mig att tömma vår fullstora diskmaskin och då skyndar jag mig inte ens. Jag har hört någon annan säga fyra minuter men oavsett går det jättesnabbt och är inte värt att skjuta upp.

Relaterat: Du har mer tid än du tror

BONUSTIPS: Om ingenting annat fungerar, bjud hem gäster ofta!

Besök brukar, för de flesta, motivera att städa, så om du behöver få lite motivation att komma igång kan du alltid bjuda hem trevliga människor. Risken är dock att det blir mer disk än om du hade varit själv men det är snabbt åtgärdat om du har bestigit diskberget innan, sköljer disken direkt efter användning och diskar bort snart efter att de har åkt.

Dela gärna med dig av dina bästa tips för att hålla ordning i hemmet! Finns det till exempel något särskilt du gör för att underlätta för ditt framtida jag?

Håll ordning hemma med minimal ansträngning genom 5 tips för att besegra kaoset och 5 tips för att aldrig hamna där igen! merstruktur.se