Gå till innehåll

Mobilen, motionen, mötet

André Kikuchi berättar hur hans relation till mobilen, motionen och mötet är en viktig del i att få vardagen att gå ihop och kroppen att hålla.

André Kikuchi, som är medvärd i Strukturpodden är tillbaka med ett gästinlägg. I dag berättar han om tre M som han tänker på dagligen för att få livet att gå ihop. Varsågod, André:

I år fyller jag 40 år. Mitt i livet, skulle en del säga. En fru och två barn och ett oreglerat heltidsjobb. Det kan var vaknätter, sjuka barn, folk som ringer obekväma tider. Det finns mycket som är oplanerat som styr min tillvaro. Hur skall jag få allt att gå ihop? Hur håller jag i längden?

I tidigare blogginlägg har jag delat några livsprinciper som är en god hjälp i min vardag. I detta inlägg tänker jag dela tre förhållningssätt som får stor effekt på min vardag och som också kanske kan hjälpa dig.

Det är för mig tre livsviktiga saker som jag behöver varje dag. Tre stycken ”M” som för mig har blivit allt mer viktiga och därmed också hur jag förhåller mig till dessa: Mobilen, Motionen och Mötet.

1. Mitt förhållande till Mobilen

André Kikuchi berättar hur hans relation till mobilen, motionen och mötet är en viktig del i att få vardagen att gå ihop och kroppen att hålla.

I en undersökning gjord av KTH menades att sedan smartphonen fick sitt genombrott omkring 2007, har ungas sömnproblem ökat med 500 %. Andra undersökningar visar att vi på många sätt har svårt att lägga ifrån oss mobilen samt att mobilen många gånger styr över våra liv. Vad är ditt förhållande till din telefon? Hur påverkar den dig och familjen i stort?

I mitt yrke som pastor förväntas jag vara tillgänglig och jag vill även själv vara tillgänglig. En ledig dag kan jag få ett flertal telefonsamtal och mail som nog alla kunde väntat till nästa arbetsdag. Vad händer om jag aldrig stänger av, ens under ledig tid?

Under några år hade jag svårt att stänga av mobilen och det var en utmaning för mig att göra det. Jag tvingades att stänga av på tisdagar kl. 11, då jag gick och simmade under flera år. Det var en nyttig lärdom för mig att förstå att telefonen inte ringer hela tiden. Och om det ringer finns det möjlighet för den som ringer att tala in ett medelande. Inget är så akut att det inte kan vänta en timme eller två ibland.

Det jag upptäckte var att det fungerade att tillåta sig vara otillgänglig en stund. Jag har numera också vågat stänga av på kvällar, nätter och under möten. Även mailens notiser är bortkopplad, och jag väljer själv när jag vill öppna den.

Mobilen har sin plats vid ytterdörren när den inte används. Appar som tar för mycket tid är raderade. Jag försöker låta telefonen styras av mig och mitt liv och inte tvärtom. Numera sover jag hela nätter, om inte barnen behöver matas förstås. Mobilen vilar också. Det är lite fint. När lät du din mobil vila?

Några tips:

  • Föreslå att din arbetsplats får ett mobilfritt lunchrum
  • Förbjud mobilen i det rum där du sover
  • Stäng av mobilen vid möten med andra om den inte är ditt arbetsredskap

2. Mitt förhållande till Motion

André Kikuchi berättar hur hans relation till mobilen, motionen och mötet är en viktig del i att få vardagen att gå ihop och kroppen att hålla.

Den andra principen är behovet av rörelse varje dag. Jag blir lite rädd när jag läser undersökningar som bland annat visar att bland 15-åriga tjejer är det ungefär var tionde (9 procent) som rör sig tillräckligt. De mest aktiva finns bland de 11-åriga pojkarna där nästan var fjärde (23 procent) rör sig minst en timma om dagen. Borde det inte vara närmare 100 % som rör sig tillräckligt när man är i sina bästa år att upptäcka och har förmåga att röra på sig? Vad händer när dessa blir lite äldre när grunden läggs i tonåren?

Jag, som säker många med mig, har ett av och ett på när det gäller träning. Jag kan springa 36 mil på 6 veckor för att sedan inte röra mig alls i perioder. Min utmaning är hur jag hittar en vardagsrörelse som fungerar, som jag mår bra av.

Jag har därför satt upp ett ganska enkelt mål. Mitt mål är att vara ute varje dag. Detta är inte självklart då jag bor i samma hus som min arbetsplats. Springa, gå promenader eller, som i förkylningstider, i alla fall stå två minuter på balkongen och bara andas. Om målet är att röra sig varje dag så gör det inget om det någon dag blir lite mindre av den varan. Det blir ändå fysisk rörelse 4-5 gånger i veckan.

Jag märker att ju mer jag rör på mig, ju mer luft, sol och nya intryck jag får, desto piggare blir jag. En slags pigghet som positivt går ut över andra i min omgivning. Hur kan du hitta en vardagsträning som fungerar? Är det möjligt att i storstaden hoppa av en buss- eller tunnelbanestation tidigare och få en promenad till ditt mål? Är det möjligt att välja cykeln eller promenaden till allt som är mindre än 5 kilometer bort? Du både sparar pengar och får motion.

Är ditt gymkort ett dåligt samvete? Säg upp det och ta promenader, löpturer och cykelturer istället. Är det möjligt att ha ett litet hemmagym men någon hantel, någon stång att dra upp sig i? Du kanske sparar 4 000 kr/år och såväl samvetet som ekonomin mår bättre. Det finns många böcker med exempel där 10 minuters träning per dag gör stor skillnad för kroppen. 10 minuter är inte mycket på dygnets 24 timmar. Börja nu och se att det får stor effekt på din vardag.

Några tips:

  • Avsätt några minuter varje dag för motion inom- eller utomhus.
  • Utmana dina kollegor att ha promenadmöten istället för kontorsmöten.
  • Utmana familjen att cykla/gå/springa genom att förbjuda bilkörning som är kortare än 5 kilometer.

3. Mitt förhållande till ett (fysiskt) Möte

André Kikuchi berättar hur hans relation till mobilen, motionen och mötet är en viktig del i att få vardagen att gå ihop och kroppen att hålla.

Så till det sista av de tre ledorden: Mötet.

Forskning visar att människan har ett stort behov att bli sedda och bekräftade. Sociala medier hjälper och stjälper oss med vår självbild och vilka vi vill vara. Vem är jag utanför sociala medier? Vem är jag som förälder, man, arbetskamrat osv?

För mig har minst ett fysiskt möte per dag, utanför sociala medier, fått stor betydelse. Att ta en fika med en vän. Göra en oväntad sak med familjen en vanlig måndag. Ringa en person som bor långt borta och bara dela livet. Ibland att gå på stan och vara tillgänglig, alltså att inte vara på väg någonstans utan bara vara närvarande till den jag möter. Ganska små saker som får stor betydelse för välbefinnandet. När skrattade du av hjärtans lust senast eller när fick eller gav du en kram senast?

Arash Gilan (vd för Viva Media Group, en av Nordens största digitala byråer, och medförfattare till Apparnas planet – en bok om människans roll i en allt mer digital värld) säger i en intervju med Stina Dabrowski om vikten av ett fysiskt möte:

Min tes är att människan är det som kommer att vara i centrum under 2000-talet, och inte tekniken. De mänskliga mötena är det viktigaste som finns. Tänk när videomötena kom, de skulle ersätta alla möten, men blev det så? Nej.

Arash Gilan

Några tips:

  • Ta en promenad och se på dem du möter.
  • Erbjud en kram om det är möjligt
  • Försök att skratta med någon varje dag.

En vanlig dag

Så hur skulle en dag kunna se ut? Under lunchen tar du en promenad i solskenet och på vägen möter du en vän som du ger en kram. När du kommer hem framåt kvällen är jobbmobilen avstängd och ligger på sin angivna plats i hemmet. I hemmet är du närvarande för din familj och vänner, kan slappna av från jobb och slippa känslan av dåligt samvete för träningskort som sällan nyttjas.

Så låt dig utmanas i ditt förhållande till Mobilen, Motionen och Mötet.

Lycka till.

/André Kikuchi

André Kikuchi berättar hur hans relation till mobilen, motionen och mötet är en viktig del i att få vardagen att gå ihop och kroppen att hålla.