Gå till innehåll

Hur man städar ett rum + hjälp att komma ihåg vad som ska städas

Hur man städar ett rum och hur jag kommer ihåg vad jag ska städa. merstruktur.se

I dag skulle jag vilja prata om städning men först måste jag säga något om mål och att-göra-punkter i allmänhet: Det mesta känns svårt om du bara tänker på slutprodukten. Det kan gälla städning likväl som alla andra mål du har. Fundera till exempel på de här målen:

  • Jag ska skriva klart mitt examensarbete.
  • Jag ska städa hela huset.
  • Jag ska bli en person som har ordning på mitt liv.
  • Jag ska gå ner 20 kg.
  • Jag ska skriva en bok.

"Åh, det är så stort. Jag kan aldrig nå dit. Hur skulle jag ens börja?" Det är lätt att tänka att det är ouppnåeligt och därför inte börja eller tappa sugen efter ett tag bara för att du fortfarande har så långt kvar till dina mål.

Därför vill jag ge två råd om målsättande:

  1. Sätt upp delmål så att du kan fira små segrar på vägen.
  2. Skriv ner vad som är första steget på din att-göra-lista och försök verkligen hitta det första steget. Fundera på om det är något du måste göra före det du tänkte. Och måste du göra ytterligare något före det?

Därför vill jag inte bara prata om städning i dag utan bryta ner städningen i mindre steg så att du inte behöver fundera på vad som ska göras eller överväldigas av hur mycket du ska göra. På slutet kommer jag dessutom ge tips på hur du kan komma ihåg vad som borde städas och när.

De här punkterna kanske är självklara för dig men jag tror ändå att det är värdefullt att se en nedskriven checklista för att få en uppgift som är lagom stor att ta sig an till att börja med. Eller så kan du dela listan med någon som skulle behöva lära sig.

Eller så har du aldrig lärt dig städa och behöver steg-för-steg-instruktioner för att ha en aning om vad du ska göra. Då har du kommit till rätt ställe. Här får du några enkla steg att följa för att städa ett vanligt rum. Kök och badrum behöver några extra punkter men till stor del gäller det här för alla rum.

1. Ta bort synligt skräp och disk

Till att börja med underlättar det den övriga städningen om du börjar med att rensa bort synligt skräp och disk. Undvik att flytta allt skräp till ett annat rum. Släng skräpet i papperskorgen eller återvinningen direkt och bär disken till diskmaskinen eller diskhon. Vi vill undvika att flytta runt skräpet mellan rum.

Bonussteg: Om du hittar många saker som hör hemma i andra rum kan du samla ihop sakerna i en låda eller korg för att gå en runda och sätta tillbaka dem när du är klar i det här rummet. Du kan också gå och ställa det på plats direkt om du lovar mig att inte bli distraherad av annat på vägen så att du glömmer att du städar.

2. Dammtorka allt som har en ovansida, uppifrån och ner

När det synliga skräpet är borta är det dags att påbörja den riktiga städningen. Du behöver en fuktig trasa till det här steget. Enklast tycker jag är att ha en liten plastburk eller plasthink med vatten där jag doppar och vrider ur trasan. Då är det viktigt att du byter vatten ofta så att det inte blir supersmutsigt. Om du inte använder hinkmetoden behöver du skölja av trasan i handfatet mellan varje torkning (och vi ska göra många torkningar).

Hämta: En trasa och en liten hink/bunke/burk som innehåller lite allrengöringsmedel och varmt eller ljummet vatten (så varmt som möjligt men så att du ändå klarar av att sätta handen i det).

Tillvägagångssätt

  1. Börja närmast taket i rummet och gå nedåt eftersom dammet kommer att falla nedåt och du inte vill behöva städa om samma ställe direkt.
  2. Torka av allt som har en ovansida, eftersom allt som har en ovansida samlar damm. Det kan t.ex. handla om lampor, hyllor, bord, garderober, fönsterbrädor, fönsterkarmar, lister, handtag m.m. Golvet har visserligen en ovansida men det kan du vänta med till steg 4. OBS! Om det står någonting på ytan där du ska torka bör du lyfta upp det och torka ytan under för att det ska bli riktigt bra.
  3. Skölj av och vrid ur trasan i hinken mellan dragningarna. Du vill inte att trasan ska vara jätteblöt utan bara fuktig så att du får med dig dammet. Du vill heller inte att den ska vara smutsig så att du sprider ut smuts när du försöker göra rent. Skölj därför av ofta genom att doppa trasan i hinken några gånger och vrid ur trasan ordentligt efter sköljningarna.
  4. Byt ut vattnet i hinken ofta så att du sköljer trasan i så rent vatten som möjligt.

3. Lyft upp allt (som är rimligt) från golvet

Bra jobbat! Nu ser allt mycket finare ut. Nästa steg är att ta itu med golvet men för att göra det riktigt bra behöver vi, liksom på de andra ytorna, tömma det så gott vi kan. Jag menar inte att du ska bära ut soffor och pianon ur rummet men det som är mindre och enkelt kan flyttas eller lyfta upp på en större möbel bör du lyfta upp.

Du kanske minns från skoltiden att stolarna alltid skulle upp på bänkarna i slutet av lektionerna. Det var för att de som städade skolan snabbt och enkelt skulle kunna städa golvet ordentligt. Samma sak gör vi här: Upp med köksstolarna på köksbordet, vardagsrumsbordet på soffan, sopkorgar på skrivbord osv. Gör golvet så tomt som möjligt helt enkelt.

Om du bara dammsuger och inte skurar golvet är det här steget inte riktigt lika viktigt men jag rekommenderar att lyfta upp saker, åtminstone vissa gånger, för att komma åt alla ställen enkelt.

4. Dammsug eller sopa golvet

När golvet är tömt är det lättare att dammsuga eller sopa golvet. Nu vill vi få upp damm och smått skräp från golvet (det stora har du förhoppningsvis redan tagit).

Hämta: Dammsugare eller sop.

Jag brukar föredra att dammsuga (även om jag inte tycker om ljudet) men att sopa går också bra. Se i vilket fall som helst till att du dammsuger eller sopar överallt, inte bara där du ser skräp, och ta även kanterna kring lister där det kan vara lite jobbigare. Glöm heller inte under möbler som soffor, sängar och bord.

5. Skura

Nu är det redan ganska fint men då och då tycker jag ändå att man ska skura golvet också för att det ska bli ordentligt rent och för att få bort smuts som sitter lite hårdare.

Hämta: En skurhink fylld med varmt vatten och ett mått allrengöring samt en skurmopp.

Börja längst in i rummet och arbeta dig utåt. (Du vill undvika att gå i det blöta för att ta dig ut.) Samma sak gäller här som på dammsugningen: dra moppen över hela golvet även om du inte ser smuts!

Doppa skurborsten i skurhinken då och då för att skölja av smutsen. Vrid ur för att undvika att översvämma rummet men snåla heller inte för mycket med vattnet.

Tänk på att ta med skurhinken medan du rör dig genom rummet så att den inte hamnar mellan dig och det blöta.

6. Ställ tillbaka allt på sin plats

Om du gjorde en låda med saker som hör hemma i andra rum kan du ta den lådan nu och ställa tillbaka saker medan du väntar på att vattnet ska torka (eller gå vidare och städa andra rum).

När vattnet på golvet har torkat är det dags att ställa allt på sin plats igen och sedan är du klar!

Bonus: Hur ska jag komma ihåg vad som borde städas när?

Om du är som jag blir städningen det första som faller bort när du har mycket annat att göra. Det kanske är okej, åtminstone till en viss gräns, men jag tror egentligen att det är en bra idé att städa regelbundet för att undvika att det blir ett jättejobb när det är dags. Samma sak gäller med disken.

För snart ett år sedan skrev jag det här blogginlägget som innehåller en lista på vad som borde städas när och dessutom visar hur du kan skriva ut dina städlistor på post-it-lappar.

Städpåminnelser i en app

Ganska nyligt påbörjade jag en ny metod för att komma ihåg mina städuppdrag, nämligen att använda en mobilapp. Den jag använder heter Todoist. Två saker jag gillar med den appen är att jag kan dela listan med andra och att det enkelt går att ställa in hur ofta en viss uppgift ska återkomma.

Ett problem med städning är att det måste göras om och om igen men om du lär dig att förvänta det och delar upp det behöver det inte vara så jobbigt. Om du dessutom kan dela städlistan med någon annan i hushållet är det lättare för er att hjälpas åt med uppdragen.

Listor som du lägger in i Todoist kan du komma åt från dator, mobiltelefon eller surfplatta och om du t.ex. skriver Dammsuga vardagsrummet varje vecka kommer appen att påminna dig om att dammsuga vardagsrummet en vecka efter att du bockade av det senast. Det är extra praktiskt på uppgifter som du inte gör så ofta, t.ex. att sota skorstenen, byta fläktfilter eller putsa fönster. Då kommer appen ihåg uppgifterna åt dig utan att det går flera år för mycket innan det blir gjort igen.

Använd gärna listan här för att komma på vad som borde göras när du skriver in uppgifterna i din Todoist-app. Den kan givetvis också hantera andra att-göra-punkter på samma sätt och du kan dela in uppgifterna i olika listor (kallas Projekt i appen), t.ex. jobb, hemma, städning osv. Du väljer sedan om du vill dela någon av listorna med någon annan genom att klicka på Dela projekt.

Hur kommer du ihåg vad du ska städa och har jag glömt något viktigt när det kommer till städning? Skriv gärna en kommentar!

Hur man städar ett rum och hur jag kommer ihåg vad jag ska städa. merstruktur.se