Gå till innehåll

10 tips för kommunikation via mail och telefon

10 tips för bättre kommunikation via mail och telefon. merstruktur.se

Nuförtiden sker mycket kontakt över mail och jag har några principer, tankar och idéer om mail- och telefonkommunikation som jag skulle vilja dela med mig av för att underlätta både för dig och den du kommunicerar med.

1. Svara på mail regelbundet men inte konstant

10 tips för bättre kommunikation via mail och telefon. merstruktur.se

Se till att ha tider då du läser och svarar på dina mail men du behöver inte vara kontaktbar hela tiden. Stäng av notifikationer så att du inte blir avbruten i ditt arbete. Avbrotten när något plingar stör mer än du tror. Ställ hellre larm som ringer under specifika tider för att du då ska övergå till mailhantering.

2. Ring aldrig någon före nio eller efter nio

10 tips för bättre kommunikation via mail och telefon. merstruktur.se

Ring aldrig någon före kl. 9:00 eller efter 21:00 om ni inte har kommit överens om något annat. Från en yrkesperson till en annan yrkesperson kan det vara möjligt att ringa före klockan nio på morgonen men om det inte är mycket akut (objektivt akut, inte bara som det känns för dig) kan det vänta.

3. Du behöver inte svara på privata meddelanden eller telefonsamtal när du är på jobbet

10 tips för bättre kommunikation via mail och telefon. merstruktur.se

Egentligen bör du kanske inte svara på privata meddelanden eller telefonsamtal när du är på jobbbet. Vissa gånger kan det vara viktigt, t.ex. om det gäller dina barn men i många fall, förmodligen de flesta, kan du vänta med att svara eller ge besked tills du kommer hem. Det är inte ett krav att vara nåbar när du jobbar för under den tiden har du betalt för att fokusera på ditt arbete.

4. Var trevlig men också tydlig

10 tips för bättre kommunikation via mail och telefon. merstruktur.se

En del har tendensen att skriva så många trevligheter i ett mail så att poängen med meddelandet drunknar i alla artighetsfraser. Jag tycker absolut att man ska vara trevlig och visa uppskattning för att personen tar sig tid att läsa och svara men respektera också personens tid med att gå rakt på sak. Om du vill ha svar på en fråga, var övertydlig.

Det kan vara en bra idé att ha själva frågan i ett helt eget stycke med en tom rad både före och efter så att det inte finns någon tvekan om vad du vill ha svar på.

5. Be om bekräftelse

10 tips för bättre kommunikation via mail och telefon. merstruktur.se

Be alltid om bekräftelse på att personen har läst och/eller ett svar om det är viktigt att veta det. Sätt gärna en deadline, t.ex. ”Skicka ett svar när du har läst” eller ”Skicka ett svar så snart du kan men senast fredag 15/3”.

6. Håll den tidsram du har lovat

10 tips för bättre kommunikation via mail och telefon. merstruktur.se

Om du har lovat att återkomma eller ge besked inom en viss tid, hör alltid av dig inom den tiden! Gör det även om du inte har ett fullständigt svar än så att personen vet att du inte har glömt bort det. Ett svar där du skriver att du har skickat vidare frågan till någon annan eller ett svar med en ny tidsram är också ett svar. Håll personen uppdaterad om vad som händer.

7. Använd tydliga koder i ämnesraden

10 tips för bättre kommunikation via mail och telefon. merstruktur.se

Om ni kommer överens om det på din arbetsplats eller inom din familj kan det vara användbart med koder i ämnesraden så att personen vet hur bråttom det är att svara.

Några förslag på koder är:
BSI = Behöver svar idag
BSNA = Behöver svar nästa arbetsdag
BSIV = Behöver svar i veckan
FK = För kännedom, behöver inte svar utan är bara bra att personen får veta (FYI = For your information används också)

8. Om du har flera frågor i samma mail, numrera!

10 tips för bättre kommunikation via mail och telefon. merstruktur.se

Det är farligt att skriva flera frågor i samma mail och tro att du ska få svar på allt. För att maximera dina chanser att få svar, gör en numrerad lista med alla frågor så att det är tydligt att du har flera frågor du vill ha svar på.

9. Skriv hellre flera mail än att ta upp för mycket i samma

10 tips för bättre kommunikation via mail och telefon. merstruktur.se

Som jag skrev tidigare är det svårt att få svar på flera saker i ett mail. Om du har flera frågor till samma person är det oftast bättre att skicka flera mail. Någon kanske tycker att det är jobbigt att få många mail men det är tydligare. Många använder mailprogrammet för att hålla koll på vad de har kvar att göra och då är det enklast för dem att ha en fråga eller uppgift per mail så att de kan markera vad som är gjort och inte.

10. Läs ALLTID igenom innan du skickar

10 tips för bättre kommunikation via mail och telefon. merstruktur.se

Läs alltid igenom hela meddelandet innan du skickar, oavsett om du skriver ett jobbmail, ett sms till en kompis eller en statusuppdatering på Facebook. Det kommer att spara dig många bekymmer och missförstånd. Försök läsa med ett neutralt tonfall för alla kommer inte att tänka in de känslor och intonationer som du hade när du skrev meddelandet. Om det är kort kan du också försöka läsa med både ett argt och ett glatt tonfall. Det visar om du behöver ändra något för att inte göra läsaren upprörd i onödan.

Har du fler tips för mail- eller telefonkommunikation? Skriv en kommentar!

10 tips för bättre kommunikation via mail och telefon. merstruktur.se