Gå till innehåll

Fyra viktiga principer om tidshantering – del 1

4 viktiga principer för tidshantering från Craig Groeschel som kan underlätta ditt liv på alla plan! merstruktur.se

I dag skulle jag vilja presentera en ny klok person för dig, nämligen Craig Groeschel från Texas, USA. Han har en podcast om ledarskap (Craig Groeschel Leadership Podcast) som jag tycker är otroligt bra. Det finns mycket jag skulle kunna skriva om den men det som känns mest relevant för dig och den här bloggen är de två avsnitten om tid: It's About Time. Ordvitsen gör sig inte lika bra på svenska men i översättning betyder titeln både Det handlar om tid och Det är på tiden.

I de två avsnitten tar Craig upp fyra superviktiga principer för att hantera din tid väl och jag håller med honom om att det är på tiden att ta kontroll över din tid. Allt du gör handlar om det och ditt liv påverkas helt och hållet av vad du lägger din tid på.

4 viktiga principer för tidshantering från Craig Groeschel som kan underlätta ditt liv på alla plan! merstruktur.seFör att hjälpa dig att göra något konkret av de här fyra principerna har jag gjort ett material utifrån de frågor Craig ställer i sin podcast. I materialet finns också sammanfattningar av de fyra principerna. Klicka på knappen nedan för att få materialet skickat till dig. (Det kommer en till knapp i slutet av inlägget om du vill läsa först.)

Eftersom varje tidsprincip är så viktig och innehållsrik har jag valt att dela upp detta till en serie på fyra delar, dvs. en tidshanteringsprincip i varje inlägg. Materialet behandlar alla fyra delar men du kan gärna börja med att fylla i den första sidan efter att ha läst detta!

Utan mer babblande från min sida ska jag nu ge mig in på den första principen:

Princip 1: Schemalägg dina värderingar

4 viktiga principer för tidshantering från Craig Groeschel som kan underlätta ditt liv på alla plan! merstruktur.se

Det här handlar om att prioritera det som är viktigast för dig. Du kanske säger att familjen eller att göra ett bra jobb är det viktigaste för dig men när du faktiskt tittar på vad du har lagt din tid på är det inte så det ser ut.

Om jag säger att det är min högsta prioritet att vara duktig på mitt jobb men lägger två timmar av min dagliga arbetstid på att slösurfa på internet, är det dags att se över mina prioriteringar.

Om jag säger att familjen är min högsta prioritet men arbetar sent varje kväll, borde jag se över mina prioriteringar.

Bra tidshantering betyder inte att du gör mer; det betyder att du gör mer av det som betyder mest.
Craig Groeschel

Om du hela tiden känner dig frustrerad är det troligt att du gör mycket av det som inte är viktigt för dig. Därför är det viktigt att schemalägga det som är viktigast för dig först.

Det är lätt att tänka att du inte har tid för det finns så mycket som ska hinnas med under en dag men som jag redan har skrivit har du mer tid än du tror. Craig håller med om mig om det här och säger:

Vi har alla tid för det vi väljer att ha tid för.
Craig Groeschel

Det är du som bestämmer. Hur mycket tid lägger du på att titta på Instagram? Se TV? Om ditt jobb tar för mycket tid kan du faktiskt hitta ett annat jobb eller förhandla om dina arbetstider.

Steg 1: Identifiera vad som inte är förhandlingsbart

Bli tydlig med dig själv om vad som är viktigast, dina non-negotiables = det som inte är förhandlingsbart. De sakerna ska skrivas in på kalendern först!

För Craig är några av de icke-förhandlingsbara aktiviteterna predikoförberedelser, träning och familjetid. Det innebär att han inte gör någonting annat på jobbet, inte tar några möten, förrän han har skrivit sin predikan, att han lämnar kontoret samma tid varje dag för att träna och att han mycket sällan har möten på kvällen eftersom det är hans familjetid.

Steg 2: Skriv in de sakerna i kalendern först

Jag hade länge tänkt att jag skulle börja träna regelbundet men det var inte förrän jag började göra så här att jag skrev in träningen i almanackan först som det faktiskt hände. Om jag börjar med allt det andra tänker jag att jag inte har tid med träning men nu står träningen där först och då måste det andra anpassa sig efter det.

För att det som du nu har bestämt inte är förhandlingsbart ska få tid, måste det skrivas in i kalendern först. De aktiviteterna är oftast inte brådskande så de får automatiskt en låg prioritet när det handlar om att skriva in dem i kalendern. Skriv in dem först och låt det övriga anpassa sig så ska du se att du blir mycket nöjdare med ditt liv.

Om du planerar in de saker som du har bestämt är viktigast först kommer du att lägga mest tid på det som du bryr dig mest om och bli mindre frustrerad. Frustrationen minskar eftersom du inte längre behöver gräma dig för att så mycket av det du vet är viktigast faller mellan stolarna.

 

Dags att bli konkret!

För att det här inte bara ska vara något som du glömmer direkt har jag tagit fram ett material som utgår ifrån de frågor som Craig nämner i slutet av sin podcast. Klicka på knappen nedan för att få materialet skickat till dig, svara på frågorna och konkretisera vad du ska göra för att använda dig av det du har lärt dig!

4 viktiga principer för tidshantering från Craig Groeschel som kan underlätta ditt liv på alla plan! merstruktur.se

I materialet och i bilden längst ned i detta inlägg kan du få en förhandstitt på de tre resterande tidsprinciperna om du är nyfiken. Den första sidan i materialet handlar om det jag har tagit upp i dagens blogginlägg och de övriga handlar om de kommande veckornas tidsprinciper.

Relaterade inlägg:

Prioriteringar – Vad är värdefullt och vad är slöseri med tid?

Om att identifiera det viktigaste genom att sortera in aktiviteter i kategorierna viktigt/inte viktigt och brådskande/inte brådskande.

Prioriteringar – Hur du kan ta kontroll över din tid

Om varför de viktigaste aktiviteterna inte görs automatiskt, varför din almanacka är ditt viktigaste verktyg för att få kontroll över ditt liv och hur du kan få en översikt över din tid.

Prioriteringar – Du har mer tid än du tror

Om hur du kan hitta den dolda tiden i vardagen och hur du kan få en översikt över hur mycket tid du faktiskt har.

4 viktiga principer för tidshantering från Craig Groeschel som kan underlätta ditt liv på alla plan! merstruktur.se